چندسالی هست که یکی از مهم‌ترین و جذابترین روش های برنامه‌سازی در ایران و جهان ، تولید برنامه تاک شو است.

برخی اوقات یک برنامه گفتگو محور پرمحتوا، بیننده بیشتری را نسبت به یک سریال جذب می کند .

طی  سال های گذشته طبق نظرسنجی های صدا و سیما برنامه‌هایی مانند " دورهمی " و  " خندوانه "یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون از نظر میزان مخاطب و رضایتمندی بودند و اختلاف زیادی  در مقبولیت بیننده نسبت به بسیاری از  سریال‌های تلویزیون زمان خود داشتند.

به طور کلی برنامه‌های گفتگو‌ محوری که مجری روبروی یک میهمان متخصص می‌نشیند و درباره مسائل مختلف از او سوال می‌پرسد و با او گفت‌وگو می‌کند، اصطلاحا برنامه تاک شو گفته می‌شود.

برنامه های تاک شو از آن جهت متفاوت و جذاب هستند که می‌توانند درباره موضوعات مختلف هنری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ساخته شوند و بسته به تخصص میهمان برنامه، طیف وسیعی از مخاطبان را مقابل تلویزیون بنشانند.

در برنامه های تاک شو علاوه بر اینکه مجری باید باسواد ، مسلط به بحث و برای مخاطبان جذاب باشد، باید نزد تماشاگران مقبولیت و محبوبیت قابل قبولی هم داشته باشد. بعد از مجری، اعتبار یک برنامه تاک شو به میهمانی است که در آن حضور پیدا می کند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم برنامه های تاک شو ، این است که در طول برنامه آیتم‌هایی متناسب با موضوع برنامه ساخته شود تا گفتگو برای بیننده خسته‌کننده نشود.

اساسا برنامه های تاک شو باید زنده اجرا شوند تا جذابیت بیشتری داشته باشند، اما در ایران بیشتر برنامه های تاک شو بصورت ضبط شده روی آنتن تلویزیون می‌روند تا نظارت بیشتری روی اتفاقات و صحبت‌های مطرح شده در برنامه صورت بگیرد.

از دیگر ویژگی‌های مهم برنامه های تاک شو حضور تماشاگران در محل ضبط برنامه است. تجربه نشان داده وقتی تماشاگر در کنار مجری و میهمان در برنامه حاضر باشند، هم برنامه جذابیت بیشتری پیدا می‌کند و هم تماشاگران به عنوان نمایندگان عموم مردم می‌توانند نظرات خود را با مجری یا میهمان در میان بگذارند و با تشویق‌ها یا اعتراضات خود، برنامه را تماشایی‌تر می کنند.